STATUT PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 1 W BIAŁYMSTOKU
ROZDZIAŁ I - PODSTAWOWE INFORMACJE O PORADNI
§ 1
- Nazwa Poradni brzmi: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Białymstoku.
- Siedziba Poradni mieści się: 15-439 Białystok, przy ulicy Piotrkowskiej 2.
- Ilekroć w Statucie jest mowa – bez bliższego określenia – o „Poradni”, należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 1 w Białymstoku.
- Organem prowadzącym Poradnię jest Miasto Białystok.
- Rejon działania Poradni określa organ prowadzący Poradnię (Załącznik 1 do Uchwały Rady Miejskiej w Białymstoku z dnia 7 września 2009 r.).
- Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne,
- Poradnia udziela dzieciom i młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom przedszkoli, szkół i placówek zgodnie z rejonem działania Poradni.
- Poradnia udziela również pomocy dzieciom i młodzieży nie uczęszczającym do przedszkola i szkoły oraz ich rodzicom zamieszkałym na terenie działania Poradni.
ROZDZIAŁ II - CELE I ZADANIA PORADNI ORAZ SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 2Poradnia realizuje cele określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- udziela pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz logopedycznej,
- udziela pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
- udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno–pedagogicznej związanej z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
§ 3Do zadań Poradni należy:
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się;
- wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza dzieci i młodzieży:
- szczególnie uzdolnionych,
- niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi;
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin;
- pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno zawodowego;
- wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
- współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych oraz w przepisach w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach, oraz planów działań wspierających, o których mowa w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny;
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych;
- prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
- udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 4Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozowanie,
- opiniowanie,
- działalność terapeutyczną,
- prowadzenie grup wsparcia,
- prowadzenie mediacji,
- interwencję kryzysową,
- działalność profilaktyczną,
- iporadnictwo,
- konsultacje,
- działalność informacyjno-szkoleniową.
§ 5- Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach. Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać opinię poradni także w innych niż określone w odrębnych przepisach sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
- Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia.
- Osoba, która składa wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku ucznia — także opinię nauczyciela prowadzącego zajęcia z uczniem.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, osoba, która składa wniosek, powinna, na wniosek poradni, przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- W przypadku gdy opinia dotyczy ucznia, na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczeń uczęszcza.
- Dzieci i młodzież oraz ich rodzice mogą uzyskać w poradni informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się na pisemny wniosek rodziców albo pełnoletniej osoby, której dotyczy informacja.
§ 6W poradni są organizowane i działają na zasadach określonych w rozporządzeniu Zespoły Orzekające, które orzekają i wydają opinię o:
- potrzebie kształcenia specjalnego,
- potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
- potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego,
- potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży,
- potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zwane dalej „opiniami”.
ROZDZIAŁ III - ORGANIZACJA I ZAKRES WSPÓŁDZIAŁANIA PORADNI Z INNYMI PLACÓWKAMI
§ 7Poradnia współdziała z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
§ 8Poradnia współdziała z podmiotami wymienionymi w §7 zgodnie z zapotrzebowaniem i w miarę swoich możliwości z uwzględnieniem zadań Poradni zawartych w §3.
§ 9- Poradnia realizuje zadania przy pomocy specjalistów: psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych.
- Zadania poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
§ 10- Osoby, o których mowa w §9 realizują zadania Poradni również poza poradnią, w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- Zakres zadań pracowników Poradni realizowanych poza nią uwzględnia możliwości Poradni i zgłaszane problemy.
§ 11Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej świadczonej przez Poradnię.
ROZDZIAŁ IV - ORGANY PORADNI I ICH KOMPETENCJE
§ 12Organami Poradni są:
- Dyrektor Poradni
- Rada Pedagogiczna
§ 13Dyrektor Poradni:
- Kieruje bieżącą działalnością Poradni, a w szczególności:
- opracowuje plan pracy placówki, bądź plan rozwoju,
- opracowuje arkusz organizacyjny Poradni,
- opracowuje zakres czynności i obowiązków służbowych wszystkich pracowników Poradni,
- odpowiada za prawidłowy przebieg i realizację zdań wymienionych w § 3 statutu,
- kieruje pracami zespołów orzekających.
- Odpowiada za dyscyplinę pracy.
- Zapewnia i dba o bezpieczeństwo i higienę pracy, dba o dobry stan sanitarny i przeciwpożarowy budynku.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Przedstawia Radzie Pedagogicznej – nie rzadziej niż dwa razy do roku – ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego i informacje o działalności Poradni.
- Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
- Wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu uchwały niezwłocznie powiadamia Urząd Miasta Białystok, który w zależności od kompetencji podejmuje decyzję ostateczną w danej sprawie,
- Przyznaje nagrody dyrektora i występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników Poradni zgodnie z Rozporządzeniami MEN i Uchwałami Rady Miasta Białegostoku.
- Wykonując swoje zadania współpracuje z Radą Pedagogiczną.
- Opracowuje i zatwierdza projekt planu finansowego placówki.
- Dysponuje funduszami Poradni oraz opowiada za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Nadzoruje prawidłowość prowadzonej dokumentacji Poradni zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Ponosi odpowiedzialność za mienie placówki.
- Wymierza kary porządkowe pracownikom.
- Zatrudnia i zwalnia pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Poradni.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów i rozporządzeń w tym organizuje kontrolę zarządczą.
§ 14Rada Pedagogiczna:
- W Poradni działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Poradni w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących diagnozy, terapii, profilaktyki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w placówce.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
- Kompetencje Rady Pedagogicznej:
- stanowiące:
- przygotowuje i uchwala Statut Poradni
- zatwierdza plany pracy lub rozwojowe Poradni
- podejmuje uchwały w sprawach dotyczących innowacji w Poradni
- ustala organizację doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych Poradni
- opiniujące:
- opiniuje organizację pracy Poradni
- opiniuje projekt planu finansowego Poradni
- opiniuje wnioski Dyrektora Poradni w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
- opiniuje programy autorskie pracowników pedagogicznych
- opiniuje wnioski Dyrektora placówki w/s przydziału stałych godzin pracy
- Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o zbadanie i dokonanie oceny działalności Poradni, jej Dyrektora lub pracownika dydaktycznego.
- Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do Urzędu Miasta Białystok o odwołanie Dyrektora lub innego pracownika pedagogicznego.
- Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem poradni.
§ 15
Każdy organ Poradni ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w zakresie swoich kompetencji.
§ 16
Spory pomiędzy Dyrektorem Poradni a Radą Pedagogiczną rozstrzyga organ prowadzący Poradnię.
ROZDZIAŁ V - SPRAWY ORGANIZACYJNE
§ 17Organizacja pracy Poradni:
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez Dyrektora Poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni. Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię.
- Arkusz organizacyjny Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności terenu działania Poradni, pracowników Poradni łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych.
- Poradnia jest czynna przez 5 dni w tygodniu.
- Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor poradni za zgodą organu prowadzącego.
- Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
- Pracownikom pedagogicznym Poradni przysługuje urlop wypoczynkowy zgodnie z przepisami (Kodeks Pracy, Karta Nauczyciela).
§ 18Pracownicy Poradni:
- Poradnią kieruje Dyrektor. Na stanowisko Dyrektora Poradni może być powołana osoba, która spełnia formalne wymagania zgodne z odpowiednimi przepisami i rozporządzeniami.
- Dyrektor poradni, za zgodą organu prowadzącego poradnię, może utworzyć stanowisko wicedyrektora lub stanowiska wicedyrektorów oraz, w zależności od potrzeb, inne stanowiska kierownicze.
- Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
- Liczbę pracowników administracyjnych i obsługi ustala Dyrektor w zależności od potrzeb Poradni.
- Prawa i obowiązki pracowników Poradni określają ustawy: Kodeks Pracy, Karta Nauczyciela, oraz inne obowiązujące przepisy.
- Zasady zatrudniania pracowników określają: Kodeks Pracy, Karta Nauczyciela, Ustawa o systemie oświaty.
§ 19Dokumentacja prowadzona przez Poradnię:
- Statut Poradni.
- Arkusz organizacyjny Poradni.
- Wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia i adres zamieszkania.
- Rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt. 3, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia.
- Dokumentację, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
- Dokumentacja, o której mowa w pkt. 3 i 4, może być prowadzona także w formie elektronicznej.
- Za zgodą organu prowadzącego poradnię, dokumentacja, o której mowa w pkt. 3 i 4, może być prowadzona wyłącznie w formie elektronicznej; dokumentacja prowadzona w formie elektronicznej zwana jest dalej „dokumentacją elektroniczną".
- Plany pracy Poradni.
- Sprawozdanie z realizacji planów pracy.
- Akta personalne pracowników Poradni z arkuszami oceny pracy.
- Zakres zadań pracowników określony przez Dyrektora Poradni w przydziale obowiązków.
- Tygodniowy rozkład zajęć pracowników placówki.
- Protokoły posiedzeń Rady Pedagogicznej.
- Księga inwentarzowa.
- Dziennik podawczy.
- Księga działań służbowych pracowników, które odbywają się poza Poradnią.
- Inne dokumenty zgodne z innymi przepisami
§ 20
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy.
§ 21- Kontrola zarządcza w Poradni swoim zakresem obejmuje wszystkie aspekty działalności placówki i jest nastawiona na zapewnienie realizacji celów i zdań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
- Organizację i funkcjonowanie kontroli zarządczej określają odrębne przepisy.
- Kontrola zarządcza jest organizowana w oparciu o regulamin.
ROZDZIAŁ VI - POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22Poradnia używa pieczęci urzędowych:
- podłużnej:
Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna Nr 1
ul. Piotrkowska 2 15–439 Białystok tel. 85 744 53 50, fax. 85 744 53 17 - okrągłej z napisem w otoku:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Białymstoku
§ 23
Zmiany w Statucie mogą być dokonywane zgodnie z trybem jego uchwalenia.
RADA PEDAGOGICZNA
Statut został zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 10.04.2024 roku.