Drukuj PDF

Podsumowanie przesiewowych badań logopedycznych

w roku szkolnym 2018/2019

 

             Zakończono badania na terenie przedszkoli i szkół, które miały na celu wstępne rozpoznanie potrzeb logopedycznych. Zbadano 1840 dzieci w wieku 4 – 7 lat.

Wyniki badań wskazują, że ilość osób z zaburzeniami rozwoju mowy utrzymuje się na wysokim poziomie.

Największą grupę zaburzeń stanowią wady wymowy:

- sygmatyzm - nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych trzech szeregów: „ś, ź, ć, dź”, „s, z, c, dz”, „sz, ż, cz, dż”,

- rotacyzm - wadliwa realizacja głoski „r”,

- kappacyzm i gammacyzm – niepoprawna wymowa głosek „k” i „g”

- lambdacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski „l”

- wymowa bezdźwięczna - wymawianie spółgłosek dźwięcznych w sposób bezdźwięczny.

Oprócz wad artykulacyjnych w badanej populacji odnotowano występowanie opóźnionego rozwoju mowy i niepłynności mówienia.

 

Dzieci, u których stwierdzono w trakcie badań przesiewowych nieprawidłowości w mowie są zapraszane wraz z rodzicami do Poradni w celu wykonania pogłębionej diagnozy logopedycznej. W zależności od wyników badania proponowane są różne formy pomocy – konsultacje, porady i terapia logopedyczna.