We wrześniu i październiku przeprowadzono w przedszkolach i szkołach przesiewowe badania logopedyczne. Zbadano 2680 dzieci w wieku 4-7 lat. Zaburzenia mowy stwierdzono u 920 osób, co stanowi ponad 34% badanych. Były to:

  • opóźniony rozwój mowy,
  • niepłynność mówienia,
  • sygmatyzm,
  • rotacyzm,
  • kappacyzm,
  • gammacyzm,
  • lambdacyzm,
  • wymowa bezdźwięczna.

Największą grupę zaburzeń mowy stanowiły:

  • sygmatyzm - nieprawidłowa wymowa głosek dentalizowanych trzech szeregów: „ś,ź,ć,dź”, „s,z,c,dz”, „sz,ż,cz,dż”;
  • rotacyzm - wadliwa realizacja głoski „r”;
  • ubezdźwięcznianie - wymawianie spółgłosek dźwięcznych w sposób bezdźwięczny.

Po przesiewowych badaniach logopedycznych odbyły się indywidualne spotkania z rodzicami, którym zaproponowano różne formy pomocy – konsultacje, porady oraz terapię logopedyczną w PP-P nr 1 i w placówkach bazowych.